SiteLogo

علل ناباروری در مردان چیست؟

(دلنیا یوسفی) 03 اردیبهشت 1403
0 572
ناباروری-مردان

عوامل بسیاری می توانند در کیفیت و تعداد اسپرم تاثیر گذار باشند. اما ازمهمترین دلیل ناباروری مردان می توان به داشتن تعداد کم اسپرم، پایین بودن تحرک اسپرم و یا شکل غیر طبیعی اسپرم اشاره کرد.

علل ناباروری در مردان چیست؟

علل ناباروری در مردان چیست؟

همانطور که گفته شد یک سوم از مشکلات ناباروری مربوط به ناباروری مردان و یک سوم مربوط به نازایی زنان است. یک سوم دیگر نیز به عواملی که مربوط به هردو است یا ناشناخته اند، مربوط میشود. بیشتر از نیمی از زوجهایی که به درمان مشکل ناباروری اقدام میکنند، موفق به بارداری میشوند. برای تشخیص نایاروری معمولا پزشک هر دو زوج را برای تعیین مشکل باروری مورد بررسی قرار می‌دهد. اگر تجزیه و تحلیل مایع منی طبیعی نباشد یا اگر سابقه پزشکی در باروری وجود داشته باشد نیاز به بررسی های دقیق‌تر وجود دارد و مرد باید به یک متخصص اورولوژیست مراجعه کند. گاهی اوقت یک دلیل ژنتیکی برای ناباروری مردان مطرح می‌شود که میتواند به کودک منتقل شود. متخصص برای رد این امکان ممکن است آزمایش خون و مشاور ژنتیک انجام دهد. تا از علت ناباروری اطمینان حاصل کند.

علل ناباروری در مردان چیست؟

از عوامل موثر در باروری مردان می توان به شیوه زندگی کردن آنها و سابقه پزشکی اشاره کرد.

برخی داروها ازجمله درمان با تستوسترون و داروهای مورد استفاده در درمان آرتریت، فشار خون بالا، افسردگی، سرطان، عفونت، اختلال گوارشی، قند خون یا همان دیابت، سرطان، تیروئید همگی دارای تاثیرات منفی در باروری مردان هستند. غیر از موارد ذکر شده، تغذیه نامناسب، چاقی، نزول یک یا دو بیضه در کودکی، فتق کشاله ران، عفونت‌های ایجاد شده از طریق رابطه ی جنسی و واریکوسل (گشاد شدن رگ های بیضه، که باعث افزایش درجه حرارت بیضه ها می شود) همگی تولید و کیفیت و باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهند.

 علل ناباروری در مردان چیست؟

مشکل انزال:

تعداد اندکی از مردان دچار مسدود بودن مجرای انزال هستند که از رسیدن اسپرم به مایع منی جلوگیری می کند. عفونت، زخم، دیابت، مسائل عصبی و نقص های مادرزادی یا وازکتومی می‌توانند باعث اختلال انزال در مردان، و باعث ناباروری آنها شوند.

علل ناباروری در مردان چیست؟

کمبود تعداد و تحرک اسپرم:

اگر تعداد اسپرم های مرد کم و یا اسپرم ها تحرک کمی داشته باشند، یا اسپرم شکل غیرطبیعی داشته باشد قادر به بارور ساختن سلول تخم نخواهد بود. این مشکل معمولا به عدم تعادل هورمونی، بیماری یا آسیب ادراری یا اندام تناسلی، تب و قرار گرفتن در دمای بالا، اختلالات ژنتیک خاص و داروهای مختلف مربوط می‌شود.

علل ناباروری در مردان چیست؟

آنتی‌بادی‌های ضد اسپرم:

اگر بیضه ها پیچ خورده یا عفونت و تروما داشته باشند، آنتی بادی هایی تولید می شود که تحرک اسپرم را کاهش و یا متوقف می کند.

دلایل ناشناخته:

متخصص اگر هیچ دلیلی برای ناباروری مردان پیدا نکند آن را ناباروری ناشناخته اعلام میکند. متخصصان معمولا عوامل مختلفی مانند قرار گرفتن در معرض سموم محیطی، کار درمحیط هایی با دمای بالا، تفاوتهای ظریف در عملکرد اسپرم یا فرایند لقاح یا ترکیبی از عوامل مختلف را مطرح میکنند.

 اگر ناباروری مردان دلایل خاصی نداشته باشد، پزشک با استفاده از داروهای باروری همراه با تلقیح داخل رحمی اسپرم و یا IVF تاحدودی سعی به برطرف کردن مشکل ناباروری مردان می کند. 

علل ناباروری در مردان چیست؟